ADIL, BERSIH & PEDULI

Friday, August 26, 2005

Iftitah

Kebangkitan gerakan Islam di abad ini memperlihatkan tanda-tanda yang sihat ke arah menegakkan semula masyarakat yang memahami dan menghayati ajaran Islam. Penghayatan ajaran Islam di kalangan ummatnya adalah bertunjang dari kefahaman, kecintaan serta keyakinan yang bertapak di hati dan jiwa orang-orang yang digelar Muslim. Oleh yang demikian cita-cita untuk menegakkan semula masyarakat Islam yang di dalamnya berjalan syari'at Allah(Perundangan Islam) mestilah didahului dengan usaha-usaha menyampaikan kebenaran dan kemuliaan ajaran Islam kepada Kaum Muslimin kerana pengabaian mereka terhadap ajaran Islam selama ini adalah didorong oleh faktor kejahilan yang terlalu lama melanda mereka.

Para pemimpin masyarakat Islam pula,khususnya para 'ulama, mestilah menyedari dan disedarkan tentang tugas mereka supaya bangun bergerak melaksanakan kewajipan dan tanggungjawab mereka terhadap ummat ini. Mereka mestilah dikejutkan dari sikap tidak ambil peduli atau menjadi pengikut setia kepada orang-orang yang tidak mengerti ajaran Islam malah adakalanya mereka memusuhi Islam. Sesungguhnya dua tugas besar ini mestilah dilaksanakan dalam bentuk perencanaan dan penyusunan yang kemas dalam sebuah ikatan organisasi atau jama'ah yang berada di bawah satu barisan "kepimpinan" seperti yang ditunjukkan oleh Baginda Nabi Muhammad Sallallahu'alaihi wasallam dan jama'ah Sahabat Baginda Radiyallahu'anhum ajma'in.

Oleh sebab itu ummat Islam tanpa mengira di mana sahaja mereka berada, dari kalangan mana sekalipun mereka datang dan dari kumpulan mana sahaja mereka berjuang mestilah diperingatkan bahawa di antara usaha-usaha musuh mereka untuk menindas dan mematahkan perjuangan Islam adalah dengan cara menyogokkan pembangunan ekonomi dan kemakmuran sambil mengikis ikatan kepercayaan, keyakinan dan 'aqidah pegangan dan perjuangan ummat Islam.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home